Visie
Op de USV word je gekend en kun je groeien in wie je bent.
Kinderen zijn nieuwsgierig en komen tot leren in een plezierige omgeving. Hierbij staat een veilige omgeving voorop.
Missie
We werken aan een solide basis in een veilige omgeving. Dit doen we op een manier waarbij samenwerken, zelfstandigheid, betrokkenheid bij elkaar en bij de samenleving centraal staan.
De Utrechtse Schoolvereniging is een reguliere basisschool op algemeen bijzondere grondslag. Dat betekent dat wij als school open staan voor alle leerlingen van alle religies of stromingen. We geven les op grond van onze eigen visie op onderwijs. Al ruim 100 jaar zijn wij een kleinschalige Utrechtse basisschool met betrokken ouders. Onze school biedt, vanuit een veilige omgeving, gedegen onderwijs aan. We hebben veel aandacht voor het individuele kind en proberen elk kind tegemoet te komen in zijn of haar cognitieve en sociaal- emotionele ontwikkelingsbehoeften. Met ons onderwijs bereiden we de kinderen voor op een passende vorm van vervolgonderwijs en tot volwaardige en respectvolle burgers in de maatschappij. Daarom staan de kernvakken zoals taal en rekenen centraal vanuit onze overtuiging dat deze vakken essentieel zijn in de cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen. Daarnaast vinden we de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkelingen van onze leerlingen ook heel belangrijk. Deze vakken worden daarom bij ons op school wekelijks gegeven door vakleerkrachten. Zij stimuleren en borgen de ontwikkeling van onze leerlingen op dit gebied. Wij bieden een veilige en uitdagende leeromgeving voor onze kinderen. Bij ons op school voelen leerlingen, leerkrachten en ouders zich thuis!
Kernwaarden
• Veiligheid: Leerlingen en medewerkers moeten zich in en om school veilig voelen. Veiligheid verhoogt tevens de leer- en werkprestaties. Hierbij gaat het om de sociale, psychische en fysieke veiligheid.
• Betrokkenheid: Betrokkenheid betekent interesse hebben in elkaar, elkaar helpen, samenwerken, voor elkaar opkomen en meedoen. De school stimuleert betrokkenheid tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en leerkrachten. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de betrokkenheid van onze leerlingen bij de maatschappij.
• Gelijkwaardigheid: Op onze school brengt elk kind en elke leerkracht zijn eigen persoonlijkheid in. De eigenheid van leerlingen en alle medewerkers wordt onderkend en gewaardeerd. Binnen de grenzen van de groep krijgen leerlingen de vrijheid om hun persoonlijkheid te ontdekken en worden zij gemotiveerd om hun talenten te ontwikkelen. Gelijkwaardigheid is hierbij een voorwaarde om het zelfvertrouwen te vergroten.
• Zelfstandigheid: Zelfstandigheid wordt gestimuleerd, zodat leerlingen in de toekomst eigen afwegingen en keuzes kunnen maken en verantwoordelijkheid durven nemen. De school wil graag dat zij opgewassen zullen zijn tegen de eisen die de snel veranderende maatschappij aan hen stelt.
• Solide basis: Een solide basis slaat op het onderwijs zelf. Er wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven, gebaseerd op ‘evidence based’ kennis en vaardigheden. Dit om de leerlingen te stimuleren het maximale uit zichzelf te halen (brede zorg-brede ontwikkeling). Hierbij spelen de '21e-eeuwse vaardigheden', zoals ict, samenwerken, communicatie, creativiteit een belangrijke rol.